Dzieje się tak w kontekście globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia importu rosyjskiego gazu. Producenci wykorzystują ten trend, żądając znacznie wyższych cen niż w zeszłym roku.
Obecna produkcja LNG oraz projekty w trakcie realizacji (czarny, bez Rosji), projekty rosyjskie w trakcie realizacji (kolor żółty), oczekiwana dynamika popytu (turkus) oraz produkcja LNG w Rosji (kolor różowy). Dane: Credit Suisse, źródło: Bloomberg
Popyt na długoterminowe kontrakty na dostawy LNG gwałtownie wzrósł w tym roku , napędzany globalnymi wysiłkami na rzecz ograniczenia importu rosyjskiego gazu . Producenci wykorzystali ten trend, żądając znacznie wyższych cen przy nowych kontraktach długoterminowych.
Według raportu Oil & Gas Journal, 10-letnie kontrakty na dostawy LNG są obecnie warte około 75% powyżej poziomów z 2021 roku. Oczekuje się jednak, że luka w dostawach będzie się utrzymywała, ponieważ Europa dąży do zwiększenia importu LNG.
W ubiegłym roku wolumen kontraktów długoterminowych na dostawę LNG zawieranych z odbiorcami końcowymi osiągnął szczyt od 5 lat, aw tym roku trend ten nie ulegnie spowolnieniu. Według raportu Wood Mackenzie, w tym roku podpisano umowy z użytkownikami końcowymi na dostawę ponad 10 milionów ton LNG rocznie.
Na przykład firma Sempra Infrastructure z siedzibą w Luizjanie, której większość należy do Sempra Energy (NYSE:SRE), właśnie podpisała szósty długoterminowy kontrakt w ciągu pięciu miesięcy. Umowa przewiduje, że spółka zależna firmy Hackberry, Cameron LNG, będzie dostarczać 2 miliony ton metrycznych LNG rocznie do polskiej spółki naftowo-gazowej. Sempra Infrastructure zawarła z tą samą firmą kolejną umowę o wartości 2 mln ton na swoją nową fabrykę LNG w Port Arthur w Teksasie.
Większość nowych kontraktów zawierana jest z amerykańskimi producentami LNG, a wszystkie te umowy są powiązane z cenami w Ameryce Północnej. Tymczasem na rynku nadal dominują chińscy nabywcy, podpisując w tym roku ponad 8 mln ton nowych kontraktów na sprzedaż LNG.