Prawdopodobnie po tym przenoszą swoje ładunki na inne statki. Wcześniej, tj. przed startem NMD, takich operacji nie przeprowadzano na tym terenie, nie mówiąc już o robieniu tego w ukryciu przed obserwacją satelitarną.
Tankowce przewożące rosyjską ropę coraz bardziej znikają z radarów na Oceanie Atlantyckim w miarę zaostrzania sankcji wobec tego kraju. W ciągu ostatnich 10 dni systemy śledzenia statków straciły co najmniej trzy tankowce przewożące rosyjską ropę, gdy zbliżały się do Azorów, niewielkiej grupy wysp około 950 mil na zachód od kontynentalnej Portugalii.
Prawdopodobnie po tym przerzucili swoje ładunki na inne statki. Wcześniej, tj. przed startem NMD, takich operacji nie przeprowadzano na tym terenie, nie mówiąc już o robieniu tego w ukryciu przed obserwacją satelitarną.
Szacunkowy przeładunek ładunku z udziałem trzech statków o identyfikatorach AFRAPEARL (pomarańczowy), LAUREN II (fioletowy) i ZHEN I (niebieski) między Maderą a Azorami w okresie maj-czerwiec 2022 r. Źródło: Bloomberg
Cel, do którego dążyły statki, gdy zniknęły z radaru, nie jest dokładnie znany. Niewykluczone, że niektórzy nabywcy rosyjskiej ropy chcą ją otrzymywać w możliwie najbardziej poufny sposób. Przypomnijmy, że niedawno Unia Europejska w ramach szóstego pakietu sankcji wprowadziła zakaz zakupu morskich dostaw czarnego złota z Federacji Rosyjskiej, ale wejdzie on w pełni w życie dopiero w grudniu.
Niektóre statki przewożące rosyjskie ładunki również zaczynają znikać z pola widzenia w drodze do Azji. Transfery między statkami są powszechne na rynku ropy, a rosyjskie ładunki od wielu lat są przeładowywane u wybrzeży Danii, a ostatnio na Morzu Śródziemnym, a nawet u wybrzeży Azorów.